Oι θερινές εκπτώσεις οδηγούν στις... φθινοπωρινές προσφορές. Στο πλαίσιο της γενικευμένης ύφεσης όπου κινείται πλέον η αγορά- με εμφανή τα σημάδια της απόγνωσης σε ορισμένες περιπτώσεις- οι εμπορικές επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους για να φέρουν «ζεστό χρήμα» στα ταμεία τους. Για πρώτη φορά εδώ και αρκετά χρόνια η χειμερινή περίοδος ξεκινά με προσφορές. Γεγονός που, όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, οφείλεται κατ΄ αρχήν στην πτωτική πορεία που είχαν οι θερινές εκπτώσεις- εκτιμάται ότι οι πωλήσεις των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων μειώθηκαν κατά 12% με 13% κατά μέσον όρο- στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος του μέσου καταναλωτή και στις απαισιόδοξες προβλέψεις της οικονομίας στο τελευταίο τετράμηνο του χρόνου.
Οι μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις σχεδιάζουν...
νέο κύμα φθινοπωρινών προσφορών με πρωταγωνιστές τα καταστήματα- Αttica, Ρublic, Κωτσόβολος, Νeoset, Βάρδας, Μedia Μarkt, Νotosgalleries. Οι μεγάλες αυτές αλυσίδες συνδυάζουν τις προσφορές προϊόντων με χαμηλές τιμές, με τις προσφορές που γίνονται προς τους καταναλωτές από τις πιστωτικές κάρτες, δηλαδή τις άτοκες δόσεις και την επιστροφή χρημάτων (δωροεπιταγές) για μεγαλύτερες αγορές.
Οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό προβάλλουν μιαν άλλη πολιτική, χαμηλών τιμών. Το χαρακτηριστικό παράδειγμα και τη «γραμμή» στους εμπόρους έδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος του Πειραιά για «μία τιμή, φθηνή τιμή» στα προϊόντα. Ο σύλλογος κάλεσε τους εμπόρους της πόλης να προχωρήσουν σε μια ιδιότυπη «προσφορά» με χαμηλές, «κόκκινες» τιμές στις συσκευασίες των προϊόντων.
Πηγές της αγοράς μιλώντας προς «Το Βήμα» έλεγαν ότι οι προσφορές των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων αναμένεται να αρχίσουν δειλά-δειλά να «ξετυλίγονται» από τις επόμενες ημέρες, αλλά στην πλήρη τους εξέλιξη θα βρεθούν μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, δεδομένου ότι οι πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου είναι «αφιερωμένες» στην αγορά των σχολικών ειδών και σε ό,τι αφορά τους μικρούς καταναλωτές, ενώ παράλληλα η κάθε επιχείρηση για να «ξεδιπλώσει» πλήρως τον σχεδιασμό της θέλει να δει και τις διαθέσεις της υπόλοιπης αγοράς. Ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που προεξοφλούν ότι ο Σεπτέμβριος, ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος θα είναι οι χειρότεροι ίσως μήνες του 2010- και όχι μόνο.
Εκτιμούν ακόμη ότι ο Δεκέμβριος ίσως παρουσιάσει μια μικρή κίνηση, δεδομένου ότι οι περικοπές των μισθών και των συντάξεων θα επηρεάσουν αποφασιστικά τον πάλαι ποτέ καλύτερο μήνα του έτους. Προσθέτουν μάλιστα ότι «εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στο φορτωμένο... εορτολόγιο των τελευταίων μηνών του χρόνου». Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων δεν απέδωσε. Οι μεγάλες αλυσίδες είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονταιτο εύρος της διακύμανσης κατά κλάδο κινήθηκε από αύξηση 5% ως μείωση πωλήσεων 25%. Και φυσικά ο μέσος όρος έκλεισε σε μείωση 12%- 13%. Το μόνο θετικό στοιχείο είναι ότι οι προσφορές προ των εκπτώσεων είχαν ορισμένα θετικά αποτελέσματα και κυρίως ότι έφυγε «στοκαρισμένο» εμπόρευμα- «το χειρότερο για μια εμπορική επιχείρηση είναι το μεγάλο στοκ» έλεγε αρμόδια πηγή. Και φυσικά οι παραγγελίες που έχουν γίνει για τη χειμερινή περίοδο, κυρίως σε ένδυση και υπόδηση, είναι περιορισμένες. Ολοι φοβούνται το χειρότερο. Κι ως εκ τούτου το επίπεδο των προσφορών- για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να τις... πλησιάσουν- θα είναι εξαιρετικά συμφέρουσες για τους καταναλωτές.
Οι προσφορές των πολυκαταστημάτων
Αttica: 60%-70% σε πολλά είδη Vardas: 30% σε γυναικεία και ανδρικά Νeoset: 20% σε όλα τα προϊόντα Νotos Galleries: προσφορές σε καλοκαιρινά ΚΑΤΡΑΚΥΛΟΥΝ ΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑ
Τα αφεντικά των μεγάλων επιχειρήσεων αυτή την περίοδο βρίσκονται σε πυρετώδη φάση. Κατ΄ αρχήν τη... νύφη θα την πληρώσουν οι ιδιοκτήτες των εμπορικών ακινήτων. Οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι ξεκινά γύρος μειώσεων των ενοικίων. Πέρυσι τα ενοίκια των εμπορικών ακινήτων μειώθηκαν κατά περίπου 20%25% και η νέα... προσπάθεια των εμπόρων είναι η επιπλέον μείωση κατά 10%- 15%. Μάλιστα εκτιμάται ότι δεν θα αργήσει η στιγμή που τα ενοίκια θα είναι μειωμένα κατά 50%- 60% έναντι του επιπέδου που είχε διαμορφωθεί πριν από περίπου δύο χρόνια. Οι μεγάλοι επιχειρηματίες του εμπορίου δεν περιορίζονται μόνο στη διαμόρφωση χαμηλότερων ενοικίων, αλλά και στην επονομαζόμενη «εκλογίκευση του δικτύου». Τούτο πρακτικά σημαίνει κλείσιμο των καταστημάτων που «δεν φέρνουν τα λεφτά τους» και ίσως το άνοιγμα κάποιων νέων σε συμφέροντα σημεία και με «καλό ενοίκιο», δηλαδή χαμηλό- αλλά αυτό μόνο κατά περίπτωση. Οι εμπορικές αλυσίδες πλέον συρρικνώνονται και ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται. Η εποχή της αλόγιστης επέκτασης- όταν η αγορά ανέβαινε- πέρασε, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
«Ευκαιρία να αναζωογονηθεί η αγορά»
Σ τη χρονική επέκταση των εκπτώσεων, με τη μορφή ενός είδους προσφοράς, αυτής της πολύ φθηνής τιμής σε αρκετά είδη, αναφέρεται μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά κ. Γ. Ζησιμάτος . Ο ίδιος συστήνει προς τους καταναλωτές να στηρίξουν το στεγασμένο εμπόριο καθώς μπορούν να βρουν ευκαιρίες με την εγγύηση ποιότητας που παρέχει η οργανωμένη επιχείρηση. «Το όλο εγχείρημα είναι μια ιδέα να προσφέρουμε στο καταναλωτικό κοινό τα είδη μας σε χαμηλές τιμές κατά τη φθινοπωρινή περίοδο. Αλλωστεόταν τελειώνει η περίοδος των εκπτώσεων υπάρχει πάντααπό πλευράς καταναλωτών αίτημα για συνέχισή τους. Από πλευράς εμπορικού κόσμου υπήρξε θετική ανταπόκριση, καθώς θα ήταν μια ευκαιρία να αναζωογονηθεί η αγορά».
Ο κ. Ζησιμάτος τονίζει ότι «επιλέξαμε τον νόμιμο τρόπο της φθηνής τιμής. Ο τρόπος αυτός δεν λειτουργεί όπως οι εκπτώσεις, όπου αναγράφονται η τιμή του είδους και η τιμή μετά την έκπτωση. Στα είδη που βγαίνουν σε προσφορά υπάρχει μια τιμή, η οποία αναγράφεται με κόκκινο χρώμα και το ύψος της είναι τέτοιο ώστε ο καταναλωτής να καταλάβει αμέσως ότι είναι σημαντικά μειωμένη».
Σημαντική μείωση του τζίρου
Από τον Ιούνιο έγινε αισθητή η μείωση της κατανάλωσης στην αγορά. Οπως ανακοίνωσε χθες η Στατιστική Υπηρεσία ο δείκτης όγκου πωλήσεων (ο τζίρος) στο λιανικό εμπόριο υποχώρησε τον Ιούνιο κατά 4,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2009 έναντι μείωσης 14,5%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία ο δείκτης κύκλου εργασιών χωρίς τα καύσιμα μειώθηκε κατά 2,7% τον Ιούνιο σε ετήσια βάση. Η μεγάλη βουτιά του λιανεμπορίου τον Ιούνιο γίνεται περισσότεροι αντιληπτή από τα στοιχεία ανά κλάδο, όπου κατά περίπτωση παρατηρείται υποχώρηση πάνω από 10%, όπως επί παραδείγματι στα πολυκαταστήματα, στον κλάδο των επίπλων, της ένδυσης και της υπόδησης. Στον αντίποδα, αυξητικές τάσεις εμφάνισε ο δείκτης όγκου στην κατηγορία των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών (3,8%) και στην κατηγορία των φαρμακευτικών και καλλυντικών (2,7%).
Η βουτιά του λιανεμπορίου τον Ιούνιο
Πολυκαταστήματα-11,5% Ενδυση- Υπόδηση-11,5% Επιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακός εξοπλισμός-10,8% Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων-8,8% Τρόφιμα- Ποτά- Καπνός -5,4% Μεγάλα καταστήματα τροφίμων-2,9% *δείκτης όγκου πωλήσεων σε ετήσια βάση
"To BHMA"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών