Τρίτη, Ιανουαρίου 10, 2012

Η Γεοπολιτική των Στενών του Ορμούζ: Θα μπορούσε να ηττηθεί το Ναυτικό των ΗΠΑ από το Ιράν στον Περσικό Κόλπο;

γράφει ο Mahdi Darius Nazemroaya*
Μετά από χρόνιες απειλές των ΗΠΑ, το Ιράν λαμβάνει μέτρα τα οποία υπονοούν ότι είναι ταυτόχρονα πρόθυμο και ικανό να κλείνει τα στενά του Ορμούζ. Στις 24 Δεκεμβρίου 2011 το Ιράν ξεκίνησε τις ναυτικές ασκήσεις του Velayat-90 μέσα και γύρω από τα στενά του Ορμούζ που επεκτείνονται  από τον Περσικό Κόλπο και τον Κόλπο του Ομάν (Θάλασσα του Ομάν) προς τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα. 
Αφού ξεκίνησαν αυτές οι ασκήσεις, υπήρξε ένας αυξανόμενος λεκτικός πόλεμος  μεταξύ της Ουάσιγκτον και της Τεχεράνης. Τίποτα από τι είπε η έκανε η κυβέρνηση Ομπάμα ή το Πεντάγωνο αποθάρρυνε την Τεχεράνη από τις συνεχιζόμενες ναυτικές ασκήσεις της. 
Ο Γεοπολιτικός χαρακτήρας των Στενών του Ορμούζ

Εκτός από το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σημείο 
ζωτικής σημασίας για την διέλευση των παγκοσμίων ενεργειακών πόρων και για ένα στρατηγικό chokepoint, δύο επιπλέον θέματα πρέπει να εξεταστούν σε σχέση με τα στενά του Ορμούζ και την σχέση τους με το Ιράν. Το πρώτο αφορά τη γεωγραφία των Στενών του Ορμούζ. Το δεύτερο σχετίζεται με το ρόλο του Ιράν για την συν-διαχείριση του στρατηγικού Στενού, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και τα κυριαρχικά εθνικά δικαιώματα του. 
Η θαλάσσια κυκλοφορία που περνά μέσα από τα στενά του Ορμούζ γινόταν πάντα σε επαφή με τις ιρανικές ναυτικές δυνάμεις, οι οποίες κατά κύριο λόγο αποτελούνται από..... την ιρανική Τακτική Δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού και την ιρανική Επαναστατική Ακτοφυλακή. Στην πραγματικότητα, το Ιρανικό Πολεμικό Ναυτικό παρακολουθεί και αστυνομεύει τα στενά του Ορμούζ, μαζί με το Σουλτανάτο του Ομάν, μέσω του θύλακα Musandam του Ομάν. Σημαντικότερα, για την διέλευση μέσω των Στενών του Ορμούζ, όλη η θαλάσσια κυκλοφορία, συμπεριλαμβανόμενου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, πρέπει να περάσει από τα χωρικά ύδατα του Ιράν. Σχεδόν όλες οι είσοδοι στον Περσικό Κόλπο πραγματοποιούνται μέσω των ιρανικών χωρικών υδάτων και οι περισσότερες έξοδοι μέσω των χωρικών υδάτων του Ομάν. 


Το Ιράν επιτρέπει τα ξένα πλοία να χρησιμοποιούν τα χωρικά του ύδατα με καλή πίστη και βάσει του Μέρους ΙΙΙ της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του Δικαίου της Θάλασσας για τις διατάξεις των θαλάσσιων πλοών διέλευσης, οι οποίες ορίζουν ότι τα πλοία και όμοια πλεούμενα είναι ελεύθερα να πλέουν μέσα από τα στενά του Ορμούζ βάσει της αρχής της ταχείας και διαρκούς πλοήγησης μεταξύ ενός λιμανιού και της ανοικτής θάλασσας. Παρά του γεγονότος ότι η Τεχεράνη εθιμικά τηρεί τις πρακτικές πλοήγησης του Δικαίου της Θάλασσας, η Τεχεράνη δεν δεσμεύεται νομικά από αυτές. Όπως και η Ουάσιγκτον, η Τεχεράνη υπέγραψε την παρούσα διεθνή συνθήκη, αλλά ποτέ δεν την επικύρωσε.

Αμερικανοιρανικές εντάσεις στον Περσικό Κόλπο

Σε πρόσφατες εξελίξεις, το ιρανικό Majlis (Κοινοβούλιο) επαναξιολογεί  την χρήση από ξένα πλοία των ιρανικών υδάτων στα στενά του Ορμούζ.
Προτείνεται μια νέα νομοθεσία που θα μπλοκάρει οποιαδήποτε ξένο πολεμικό πλοίο που θα χρησιμοποιήσει τα χωρικά ύδατα του Ιράν για να διαπλεύσει τα στενά του Ορμούζ χωρίς την άδεια του Ιράν. Η Επιτροπή Εθνικής Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής του ιρανικού Κοινοβουλίου μελετά επί του παρόντος μια νέα νομοθεσία που θα καθιερώσει μια επίσημη ιρανική στάση. Η τελευταία θα εξαρτηθεί από τα ιρανικά στρατηγικά συμφέροντα και την εθνική ασφάλεια. [1] 

Στις 30 Δεκεμβρίου 2011, το αεροπλανοφόρο USS John C. Stennis πέρασε μέσα από την περιοχή όπου το Ιράν διεξάγει τα ναυτικά γυμνάσια του. Ο διοικητής του ιρανικού τακτικού στρατού υποστράτηγος Ataollah Salehi, συμβούλευσε το USS John C. Stennis και άλλα πλοία του αμερικανικού Ναυτικού να μην επιστρέψουν στον Περσικό Κόλπο, όσο το Ιράν διεξήγαγε την άσκηση του, προειδοποιώντας ότι το Ιράν δεν συνηθίζεται να επαναλάβει μια προειδοποίηση δύο φορές. [2] Λίγο μετά την αυστηρή προειδοποίηση του Ιράν προς την Ουάσινγκτον, ο γραμματέας τύπου του Πενταγώνου απάντησε κάνοντας μια δήλωση που έλεγε: «Κανείς σε αυτή την κυβέρνηση επιδιώκει την αντιπαράθεση [με το Ιράν] πάνω από τα στενά του Ορμούζ. Είναι σημαντικό να πέσει η θερμοκρασία». [3] 
Σε ένα πραγματικό σενάριο της στρατιωτικής σύγκρουσης με το Ιράν, είναι πολύ πιθανό ότι τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα θα επιχειρούσαν στην ουσία έξω από τον Περσικό Κόλπο και από το νότιο Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα. Εκτός αν τα συστήματα πυραύλων που αναπτύσσει η Ουάσιγκτον στα πετρελαϊκά εμιράτα του νότιου Περσικού Κόλπου θέτονται σε λειτουργία, η ανάπτυξη των μεγάλων αμερικανικών πολεμικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο φαίνεται απίθανη. Οι λόγοι γι 'αυτό συνδέονται με τις γεωγραφικές πραγματικότητες και τις αμυντικές δυνατότητες του Ιράν.

Η γεωγραφία είναι εναντίον του Πενταγώνου: η αμερικανική ναυτική δύναμη έχει όρια στον Περσικό Κόλπο

Η αμερικανική ναυτική δύναμη, η οποία περιλαμβάνει το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό και την αμερικανική Ακτοφυλακή, υπερισχύει όλων των άλλων πολεμικών ναυτικών και θαλάσσιων δυνάμεων στον κόσμο. Οι δυνατότητες του σε βαθιά θάλασσα ή στον ωκεανό είναι απαράμιλλες και δεν αντικρούεται από καμία άλλη ναυτική δύναμη. Υπεροχή δεν σημαίνει αήττητη. Οι αμερικανικές ναυτικές δυνάμεις στα Στενά του Ορμούζ και στον Περσικό Κόλπο είναι παρ 'όλα αυτά ευάλωτες. 
Παρά την ισχύ και δύναμη κουράς του, η γεωγραφία δρα κυριολεκτικά ενάντια της ισχύος του αμερικανικού ναυτικού στα Στενά του Ορμούζ και στον Περσικό Κόλπο. Η σχετική στενότητα του Περσικού Κόλπου το καθιστά σαν ένα κανάλι, τουλάχιστον σε στρατηγικό και στρατιωτικό πλαίσιο. Μιλώντας μεταφορικά, τα αεροπλανοφόρα και τα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ περιορίζονται σε στενά ύδατα ή κλείνονται μέσα στα παράκτια ύδατα του Περσικού Κόλπου. [Βλέπε παραπάνω χάρτη] 
Εκεί είναι που οι προηγμένες δυνατότητες των πυραύλων του ιρανικού στρατού μπαίνουν στο παιχνίδι. Το ιρανικό οπλοστάσιο πυραύλων και τορπιλών θα είχαν σύντομο και εύκολο έργο έναντι των αμερικανικών περιουσιακών στοιχείων του πολεμικού ναυτικού στα νερά του Περσικού Κόλπου, όπου τα αμερικανικά πλοία είναι συσφιγμένα. Αυτός είναι ο λόγος που ώθησε τις ΗΠΑ να ανεγείρουν ένα σύστημα αντιπυραυλικής ασπίδας στον Περσικό Κόλπο μέσα στις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) τα τελευταία χρόνια. 
Ακόμα και τα μικρά περιπολικά σκάφη του Ιράν στον Περσικό Κόλπο, τα οποία εμφανίζονται αξιολύπητα και ασήμαντα κατά των αμερικανικών αεροπλανοφόρων ή πολεμικών πλοίων, τα απειλούν. Τα συμπεράσματα μπορούν να είναι απελπιστικά. Αυτά τα περιπολικά σκάφη του Ιράν μπορούν εύκολα να εκτοξεύσουν ένα μπαράζ από πυραύλους που θα μπορούσαν να επιφέρουν σημαντικές βλάβες και να βυθίσουν πράγματι μεγάλα αμερικανικά πολεμικά. Τα ιρανικά μικρά περιπολικά πλοιάρια είναι επίσης δύσκολα ανιχνεύσιμα και δύσκολοι στόχοι. 
Οι ιρανικές δυνάμεις θα μπορούσαν να επιτεθούν επίσης τα αμερικανικά πλοία σχετικά απλά με τη δρομολόγηση πυραυλικών επιθέσεων από την ιρανική ηπειρωτική χώρα στις βόρειες ακτές του Περσικού Κόλπου. Ήδη το 2008, το Ινστιτούτο για την Πολιτική στην Εγγύς Ανατολή της Ουάσιγκτον αναγνώρισε την απειλή από τις κινητές παράκτιες συστοιχίες πυραύλων του Ιράν, βλήματα έδαφος-θάλασσα, και μικρά σκάφη οπλισμένα με πυραύλους. [4]  Άλλες ιρανικές ναυτικές μονάδες, όπως μη επανδρωμένα αεροπλάνα, χόβερκραφτ, νάρκες, οργανωμένες ομάδες δυτών, και μίνι-υποβρύχια θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν σε ασύμμετρη ναυτική πολεμική επιχείρηση εναντίον του Πέμπτου Στόλου των ΗΠΑ. 
Ακόμα και οι ίδιες προσομοιώσεις πολέμου του Πενταγώνου έχουν δείξει ότι ένας πόλεμος στον Περσικό Κόλπο με το Ιράν θα ήταν καταστροφή για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον στρατό της. Ένα βασικό παράδειγμα είναι η πρόκληση της Χιλιετίας του 2002 (Millennium Challenge 2002, MC02), πολεμικό παιχνίδι στον Περσικό Κόλπο, το οποίο διεξήχθη από τις 24 Ιουλίου 2002 μέχρι τις 15 Αυγούστου 2002 και πήρε σχεδόν δύο χρόνια για να προετοιμαστεί. Αυτό η άσκηση μαμούθ ήταν ένα από τα μεγαλύτερα και πιο ακριβά παιχνίδια πολέμου που έγινε ποτέ από το Πεντάγωνο. Το Millennium Challenge 2002 πραγματοποιήθηκε λίγο μετά την απόφαση του Πεντάγωνου να συνεχίσει τη δυναμική του πολέμου στο Αφγανιστάν με στόχο το Ιράκ, τη Σομαλία, το Σουδάν, τη Λιβύη, το Λίβανο, τη Συρία, και με ολοκλήρωση στο Ιράν ως το μεγάλο βραβείο σε μια ευρεία στρατιωτική εκστρατεία για να εξασφαλιστεί η πρωτοκαθεδρία των ΗΠΑ στη νέα χιλιετία.
Μετά την λήξη του Millennium Challenge 2002, αυτό το πολεμικό παιχνίδι παρουσιάστηκε «επίσημα» ως προσομοίωση ενός πολέμου κατά του Ιράκ υπό την εξουσία του προέδρου Σαντάμ Χουσεΐν, αλλά στην πραγματικότητα αυτά τα παιχνίδια πολέμου αφορούσαν το Ιράν. [5] Οι ΗΠΑ είχαν ήδη κάνει εκτιμήσεις για την επερχόμενη αγγλοαμερικανική εισβολή στο Ιράκ. Εξάλλου, το Ιράκ δεν είχε καμία ναυτική δυνατότητα που να άξιζε την χρήση του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ σε τόση μεγάλη κλίμακα.
Το Millennium Challenge 2002 διεξαχθεί για την προσομοίωση ενός πολέμου με το Ιράν, το οποίο είχε κωδική ονομασία «Red» και αναφέρεται σε ένα εχθρό κράτος παρίας της Μέσης Ανατολής στον Περσικό Κόλπο. Εκτός από το Ιράν, καμία άλλη χώρα δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις περιμέτρους και τα χαρακτηριστικά και τις στρατιωτικές δυνάμεις του «Red», από τα περιπολικά πλοία έως τις μοτοσικλέτες. Η προσομοίωση πόλεμου έλαβε χώρα επειδή η Ουάσινγκτον σχεδίαζε να επιτεθεί στο Ιράν αμέσως μετά την εισβολή στο Ιράκ το 2003. 
Το σενάριο του πολεμικού παιχνιδιού 2002 που ξεκίνησε με την κωδική ονομασία "Blue" των ΗΠΑ, δίνοντας στο Ιράν μια μέρα ultimatum να παραδοθεί κατά το έτος 2007. Η ημερομηνία του πολεμικού παιχνιδιού του 2007 συμπίπτει χρονολογικά με το σχέδιο των ΗΠΑ να επιτεθούν στο Ιράν μετά την ισραηλινή επίθεση στο Λίβανο το 2006, η οποία έπρεπε να επεκταθεί, σύμφωνα με τα στρατιωτικά σχέδια, σε ένα ευρύτερο πόλεμο κατά της Συρίας. Ο πόλεμος εναντίον του Λιβάνου, όμως, δεν πήγει όπως έχει προγραμματιστεί και οι ΗΠΑ και το Ισραήλ συνειδητοποίησαν ότι αν η Χεζμπολάχ μπορούσε να τους αντιμετωπίσει στο Λίβανο, η συνέχιση του διευρυμένου πόλεμο με τη Συρία και το Ιράν θα ήταν καταστροφική. 
Στο σενάριο πολέμου Millennium Challenge 2002, το Ιράν θα αντιδρούσε στην επίθεση των ΗΠΑ, με τη δρομολόγηση ενός μαζικού καταιγισμού πυραύλων που θα σύντριβαν τις ΗΠΑ και θα κατάστρεφαν δεκαέξι πλοία του αμερικανικού Ναυτικού -ένα αεροπλανοφόρο, δέκα περιπολικά, και πέντε αμφίβια πλοία. Υπολογίζεται ότι αν αυτό είχε συμβεί σε πραγματικό πλαίσιο θέατρο πολέμου, περισσότεροι από 20.000 Αμερικανούς στρατιώτες θα είχαν σκοτωθεί κατά την πρώτη ημέρα της επίθεσης. [6] 
Στη συνέχεια, το Ιράν θα έστελνε τα μικρά περιπολικά σκάφη του -αυτά που φαίνονται ασήμαντα σε σύγκριση με το USS John C. Stennis και τα άλλα μεγάλα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ- για να συντρίψουν το υπόλοιπο των ναυτικών δυνάμεων του Πενταγώνου στον Περσικό Κόλπο, που θα είχε ως αποτέλεσμα ζημίες και βύθιση του μεγαλύτερου μέρους των πλοίων του Πέμπτου Στόλου των ΗΠΑ και την ήττα των Ηνωμένων Πολιτειών. Μετά την ήττα των ΗΠΑ, τα παιχνίδια πολέμου ξεκίνησαν ξανά από την αρχή, αλλά το «Red» (το Ιράν) έπρεπε να επιχειρήσει με την παραδοχή χάντικαπ και ελλείψεων, έτσι ώστε οι αμερικανικές δυνάμεις να μπορέσουν να βγουν νικηφόρες από την άσκηση. [7] Αυτή η έκβαση των παιχνιδιών πολέμου απέτρεψε την συντριβή των ΗΠΑ στο πλαίσιο ενός πραγματικού συμβατικού πολέμου με το Ιράν στον Περσικό Κόλπο. 
Ως εκ τούτου, η τεράστια ναυτική δύναμη της Ουάσιγκτον εμποδίζεται τόσο από τη γεωγραφία, όσο και από τις ιρανικές στρατιωτικές δυνατότητες, όταν πρόκειται για μάχες στο Περσικό Κόλπο ή ακόμη και σε ένα μεγάλο μέρος του Κόλπου του Ομάν. Χωρίς ανοιχτή θάλασσα, όπως στον Ινδικό Ωκεανό και στον Ειρηνικό Ωκεανό, οι ΗΠΑ θα πρέπει να πολεμήσουν με σημαντικούς μειωμένους χρόνους απόκρισης και, το σημαντικότερο, δεν θα είναι σε θέση να πολεμήσουν από στρατιωτικά ασφαλή απόσταση (stand-off distance). Έτσι, ολόκληρη η εργαλειοθήκη των αμερικανικών πολεμικών αμυντικών συστημάτων, τα οποία σχεδιάστηκαν για μάχες στο ανοικτό πέλαγος χρησιμοποιώντας αποστάσεις ασφαλείας, καθίστανται ανεφάρμοστα στον Περσικό Κόλπο.
Αχρηστεύοντας τα στενά του Ορμούζ ως περιττά για να αποδυναμωθεί το Ιράν;

Όλος ο κόσμος γνωρίζει τη σημασία των στενών του Ορμούζ και η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι Ιρανοί μπορούν να τα κλείσουν στρατιωτικά για σημαντικό χρονικό διάστημα. Για αυτόν τον λόγο, οι ΗΠΑ συνεργάζονται με τις χώρες του Κόλπου (GCC) - Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα- για να επανασχεδιάσουν τη μεταφορά του πετρελαίου μέσω αγωγών, παρακάμπτοντας τα στενά του Ορμούζ και διοχετεύοντας το πετρέλαιο των χωρών του κόλπου GCC απευθείας στον Ινδικό Ωκεανό, την Ερυθρά Θάλασσα ή τη Μεσόγειο Θάλασσα. Η Ουάσιγκτον έχει επίσης πιέσει το Ιράκ για την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών με συνομιλίες με την Τουρκία, την Ιορδανία και τη Σαουδική Αραβία.



Τόσο το Ισραήλ και όσο και η Τουρκία έχουν επίσης μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτό το στρατηγικό σχέδιο. Η Άγκυρα έχει περιέλθει σε συζητήσεις με το Κατάρ για τη δημιουργία ενός τερματικού σταθμού πετρελαίου που θα φτάσει στη Τουρκία μέσω του Ιράκ. Η τουρκική κυβέρνηση έχει προσπαθήσει να πείθει το Ιράκ να συνδέσει τις νότιες πετρελαιοπηγές του, όπως οι βόρειες πετρελαιοπηγές του Ιράκ, με τους αγωγούς διέλευσης που τρέχουν μέσω της Τουρκίας. Όλα αυτά είναι συνδεδεμένα με τα οράματα της Τουρκίας να γίνει ένας ενεργειακός διάδρομος και σημαντικός ακρογωνιαίος λίθος της διαμετακόμισης. 
Οι στόχοι του ανασχεδιασμού της μεταφοράς του πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο θα αφαιρούσαν σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής μόχλευσης που έχει το Ιράν κατά της Ουάσιγκτον και των συμμάχων της. Θα είχαν πράγματι ως συνέπεια την αποτελεσματική μείωση της σημασίας των Στενών του Ορμούζ. Θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει προϋπόθεση για τις πολεμικές προετοιμασίες ενός  πόλεμου υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών εναντίον της Τεχεράνης και των συμμάχων της. 
Είναι σε αυτό το πλαίσιο που ο αγωγός αργού πετρελαίου του Abu Dhabi ή ο αγωγός πετρελαίου του Hashan-Fujairah προωθόυνται από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για να παρακάμψουν τη θαλάσσια διαδρομή του Περσικού Κόλπου που περνά από τα στενά του Ορμούζ. Ο σχεδιασμός του έργου συγκεντρώθηκε το 2006, η σύμβαση εκδόθηκε το 2007, και η κατασκευή ξεκίνησε το 2008. [8] Ο αγωγός αυτός πηγαίνει κατ 'ευθείαν από το Αμπού  Ντάμπι προς το λιμάνι Fujairah στην ακτή του Κόλπου του Ομάν στην Αραβική Θάλασσα. 
Με άλλα λόγια, θα δώσει άμεση πρόσβαση στον Ινδικό Ωκεανό των εξαγωγών πετρελαίου από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Παρουσιάστηκε ανοιχτά ως μέσο για την εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας με την παράκαμψη του Ορμούζ και επιδιώκει την αποφυγή του ιρανικού στρατού. Παράλληλα με την κατασκευή αυτού του αγωγού, η ανέγερση μιας στρατηγικής δεξαμενής πετρελαίου στη Fujairah προβλέπεται επίσης για το ενδεχόμενο της διατήρησης της ροής του πετρελαίου στη διεθνή αγορά σε περίπτωση που κλείνει ο Περσικός Κόλπος. [9] 
Εκτός από το Petroline (Σαουδικός Αγωγός Ανατολής-Δύσης), η Σαουδική Αραβία εξετάζει εναλλακτικές οδούς διέλευσης και τους λιμένες των νότιων γειτόνων της στην Αραβική Χερσόνησο, του Ομάν και της Υεμένης. Το υεμενητικό λιμάνι Μουκάλα, στις ακτές του Κόλπου του Άντεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Ριάντ. Το 2007, ισραηλινές πηγές ανέφεραν με τυμπανοκρουσίες ότι αναπτυσσόταν ένα σχέδιο αγωγού που θα σύνδεε τις Σαουδικές πετρελαιοπηγές με την Fujairah στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μουσκάτ του Ομάν, και τελικά την Μουκάλα στην Υεμένη. Η επαναλειτουργία του αγωγού Ιράκ-Σαουδική Αραβία (IPSA), ο οποίος, ειρωνεία της τύχης, χτίστηκε από τον Σαντάμ Χουσεΐν για να αποφύγει τα στενά του Ορμούζ και το Ιράν, είναι επίσης θέμα συζήτησης των Σαουδαραβών με την ιρακινή κυβέρνηση στη Βαγδάτη. 
Αν η Συρία και ο Λίβανος μετατρέπονταν σε πελάτες της Ουάσινγκτον, τότε ο εν υπνώσει Trans-Arabian αγωγός (Tapline) θα μπορούσε επίσης να ενεργοποιηθεί εκ νέου, μαζί με άλλες εναλλακτικές διαδρομές από την Αραβική Χερσόνησο μέχρι την ακτή της Μεσογείου. Χρονολογικά, αυτό θα ταιριάζε με τις προσπάθειες της Ουάσινγκτον να κατακτήσει τον Λίβανο και τη Συρία σε μια προσπάθεια να απομονωθεί το Ιράν πριν από οποιαδήποτε πιθανή αναμέτρηση με την Τεχεράνη. 
Οι ιρανικές ναυτικές ασκήσεις Velayat-90, οι οποίες επεκτάθηκαν στην στενή γειτνίαση της εισόδου της Ερυθράς Θάλασσας στον Κόλπο του Άντεν έξω από τα χωρικά ύδατα της Υεμένης, έγιναν επίσης στον Κόλπο του Ομάν κοντά στις ακτές του Ομάν και τις ανατολικές ακτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Μεταξύ άλλων γεγονότων, η Velayat-90 θα πρέπει να νοηθεί ως μήνυμα ότι η Τεχεράνη είναι έτοιμη να επιχειρήσει έξω από τον Περσικό Κόλπο και μπορεί ακόμη και να χτυπήσει ή να μπλοκάρει τους αγωγούς που επιδιώκουν να παρακάμψουν τα στενά του Ορμούζ. 
Η γεωγραφία στέκεται και πάλι στο πλευρό του Ιράν σε αυτή την περίπτωση. Παρακάμπτοντας τα στενά του Ορμούζ ακόμα δεν αλλάζει το γεγονός ότι τα περισσότερα από τα πετρελαϊκά κοιτάσματα που ανήκουν στις χώρες του Κόλπου GCC βρίσκονται στον Περσικό Κόλπο ή κοντά στις ακτές του, πράγμα που σημαίνει ότι όλα βρίσκονται σε μικρή απόσταση από το Ιράν και, συνεπώς, εντός της ιρανικής ακτίνας άμεσης επίθεσης. 
Όπως και στην περίπτωση του αγωγού Hashan-Fujairah, οι Ιρανοί θα μπορούσαν εύκολα να απενεργοποιήσουν τη ροή του πετρελαίου από το σημείο εκκίνησης. Η Τεχεράνη θα μπορούσε επίσης να εκτοξεύσει πυραύλους και αεροπορικές επιθέσεις ή να αναπτύξει τις χερσαίες δυνάμεις της, τις ναυτικές δυνάμεις, την πολεμική αεροπορία της, και αμφίβιες δυνάμεις στις περιοχές αυτές. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να μπλοκάρει τα στενά του Ορμούζ. Εν τέλει, η πρόληψη της ροής της ενέργειας είναι ο κύριος σκοπός των ιρανικών απειλών.
Ο αμερικανο-ιρανικός Ψυχρός Πολέμος 
Η Ουάσιγκτον είναι στην επίθεση κατά του Ιράν χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή της. Οι εντάσεις στα στενά του Ορμούζ και στον Περσικό Κόλπο είναι μόνο ένα μέτωπο σε έναν επικίνδυνο πολυμετωπικό περιφερειακό ψυχρό πόλεμο μεταξύ της Τεχεράνης και της Ουάσιγκτον στην ευρύτερη Μέση Ανατολή. Από το 2001, το Πεντάγωνο έχει επίσης αναδιαρθρώσει τον στρατό του για αντισυμβατικούς πολέμους με εχθρούς, όπως το Ιράν. [10] 
Παρ 'όλα αυτά, η γεωγραφία πάντα δούλεψε κατά του Πεντάγωνου και οι ΗΠΑ δεν έχουν βρει λύση για το ναυτικό δίλημμα τους στον Περσικό Κόλπο. Αντί συμβατικού πολέμου, η Ουάσιγκτον αναγκάστηκε να καταφύγει σε διεξαγωγή ενός συγκαλυμμένου, οικονομικού, διπλωματικού πολέμου κατά του Ιράν.

O *Mahdi Darius Nazemroaya είναι κοινωνιολόγος και βραβευμένος συγγραφέας. Είναι Επιστημονικός Συνεργάτης στο Κέντρο Ερευνών για την Παγκοσμιοποίηση (CRG), στο Μόντρεαλ. Ειδικεύεται για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία. Έχει διατελέσει συνεργάτης και επισκέπτης στην ευρύτερη Μέση Ανατολή, σε πολλά προγράμματα και διεθνή δίκτυα όπως το Al Jazeera, Press TV και της Russia today. Τα έργα του έχουν δημοσιευτεί σε περισσότερες από δέκα γλώσσες. Γράφει, επίσης, για το Στρατηγικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΕΤ), στη Μόσχα, Ρωσία.

Σημειώσεις

[1] Fars News Agency, “Foreign Warships Will Need Irans Permission to Pass through Strait of Hormuz,” January 4, 2011.
[2] Fars News Agency, “
Iran Warns US against Sending Back Aircraft Carrier to Persian Gulf,” January 4, 2011.
[3] Parisa Hafezi, “
Iran threatens U.S Navy as sanctions hit economy,” Reuters, January 4, 2012.
[4] Fariborz Haghshenass, “Iran’s Asymmetric Naval Warfare,” Policy Focus, no.87 (Washington, D.C.: Washington Institute for Near Eastern Policy, September 2010).
[5] Julian Borger, “
Wake-up call,” The Guardian, September 6, 2002.
[6] Neil R. McCown, Developing Intuitive Decision-Making In Modern Military Leadership (Newport, R.I.: Naval War College, October 27, 2010), p.9.
[7] Sean D. Naylor, “War games rigged? General says Millennium Challenge ‘02 ‘was almost entirely scripted,’” Army Times, April 6, 2002.
[8] Himendra Mohan Kumar, “
Fujairah poised to be become oil export hub,” Gulf News, June 12, 2011.
[9] Ibid.
[10] John Arquilla, “The New Rules of War,” Foreign Policy, 178 (March-April, 2010): pp.60-67.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών