ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ Σας αρέσει η σοκολάτα και όχι η βανίλια. Προτιμάτε την κλασική και όχι τη ροκ μουσική. Πάτε πιο εύκολα στο σινεμά για να δείτε μια ταινία επιστημονικής φαντασίας παρά για μια ρομαντική κομεντί. Και νομίζετε ότι όλα αυτά είναι τυχαία; Οχι, απαντούν επιστήμονες των Πανεπιστημίων του Στάνφορντ και της Φλόριντα στις ΗΠΑ. Το τι καταναλώνουμε, ακόμη και το τι μας αρέσει, συχνά είναι «γραμμένο» στα γονίδιά μας.
Οι ερευνητές εξέτασαν τις... ανεξερεύνητες μέχρι τώρα επιπτώσεις της κληρονομικότητας στις καταναλωτικές συνήθειες σε 180 ζευγάρια διδύμων και ανακάλυψαν ότι η προτίμηση σε συγκεκριμένα προϊόντα, που εκτείνονται από τα υβριδικά αυτοκίνητα ως τη... μουστάρδα, μπορεί να είναι και κληρονομική.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα γονίδια επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την ευφυΐα, την προσωπικότητα, ακόμη και τις πιθανότητες που έχει κάποιος να πάρει διαζύγιο. « Αυτή όμως είναι η πρώτη φορά που φαίνεται ότι γενετικοί και κληρονομικοί παράγοντες ορίζουν τι αγοράζουμε ή καταναλώνουμε. Βεβαίως, δεν ευθύνονται τα γονίδια για όλες τις καταναλωτικές συνήθειες ή προτιμήσεις. Η αγάπη για την αφηρημένη τέχνη, την όπερα, τις ταινίες τρόμου, τα τρενάκια του λούνα παρκ, τα εξτρίμ σπορ και ορισμένες τροφές, όπως ο καφές, η πικρή σοκολάτα, η σοκολάτα γάλακτος και η γλυκόριζα, συνδέονται με κληρονομικούς παράγοντες, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα τατουάζ, για παράδειγμα » εξηγεί ο επικεφαλής της έρευνας Ιταμαρ Σίμονσον.
Για να καταλήξουν σε αυτά τα αποτελέσματα, οι ερευνητές διενέργησαν ένα πείραμα σε 110 ομοζυγωτικούς διδύμους (αδέλφια με ταυτόσημο γενετικό υλικό) και 70 διζυγωτικούς διδύμους ίδιου φύλου (αδέλφια που έχουν κατά το ήμισυ όμοιο γενετικό υλικό). Σε αυτούς ζητήθηκε να δηλώσουν τις καταναλωτικές τους επιλογές όσον αφορά συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και ζητώντας τους μεταξύ άλλων να πουν εάν θα ξόδευαν 200 ευρώ σε αγαθά για το σπίτι ή για ένα γεύμα υψηλής γαστρονομίας σε ένα πολυτελές εστιατόριο. Οι ομοζυγωτικοί δίδυμοι εμφάνισαν περισσότερες πιθανότητες να τους αρέσουν τα ίδια πράγματα από τους διζυγωτικούς.
Χωρίς βεβαίως να παραγνωρίζουν τις επιρροές που ασκεί το περιβάλλον στη συμπεριφορά και στις επιλογές, οι ερευνητές εξήγαγαν και ορισμένα συμπεράσματα όσον αφορά την κληρονομικότητα σε άλλες τάσεις που αφορούν οικονομικού χαρακτήρα αποφάσεις. Η επιλογή των συμβατικών και η αποφυγή ακραίων καταστάσεων, η επιλογή μιας εύκολης δουλειάς χωρίς μεγάλη ανταμοιβή σε σχέση με μια πιο ευχάριστη και πιο δύσκολη και η τάση να συμβιβάζεται κάποιος με κάτι που είναι «αρκετά καλό» αντί να επιδιώκει την καλύτερη δυνατή αγορά ή συμφωνία, ήταν πρακτικές που φαίνεται να επηρεάζονται από τα γονίδια.
« Η κληρονομικότητα επηρεάζει πολλά πράγματα τα οποία ακόμη δεν γνωρίζουμε. Πρέπει να διερευνήσουμε περισσότερο τους κληρονομικούς παράγοντες σε σχέση με την καταναλωτική συμπεριφορά. Θα δίσταζα πολύ να πω ότι μπορούμε να προβλέψουμε τι θα αγοράσει ο κόσμος. Πέρα από τη γενετική μας προδιάθεση, πάντα υπάρχουν συγκεκριμένες συγκυρίες που επιδρούν στις αποφάσεις μας » λέει ο δόκτωρ Σίμονσον
"Το ΒΗΜΑ"
Οι ερευνητές εξέτασαν τις... ανεξερεύνητες μέχρι τώρα επιπτώσεις της κληρονομικότητας στις καταναλωτικές συνήθειες σε 180 ζευγάρια διδύμων και ανακάλυψαν ότι η προτίμηση σε συγκεκριμένα προϊόντα, που εκτείνονται από τα υβριδικά αυτοκίνητα ως τη... μουστάρδα, μπορεί να είναι και κληρονομική.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα γονίδια επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την ευφυΐα, την προσωπικότητα, ακόμη και τις πιθανότητες που έχει κάποιος να πάρει διαζύγιο. « Αυτή όμως είναι η πρώτη φορά που φαίνεται ότι γενετικοί και κληρονομικοί παράγοντες ορίζουν τι αγοράζουμε ή καταναλώνουμε. Βεβαίως, δεν ευθύνονται τα γονίδια για όλες τις καταναλωτικές συνήθειες ή προτιμήσεις. Η αγάπη για την αφηρημένη τέχνη, την όπερα, τις ταινίες τρόμου, τα τρενάκια του λούνα παρκ, τα εξτρίμ σπορ και ορισμένες τροφές, όπως ο καφές, η πικρή σοκολάτα, η σοκολάτα γάλακτος και η γλυκόριζα, συνδέονται με κληρονομικούς παράγοντες, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα τατουάζ, για παράδειγμα » εξηγεί ο επικεφαλής της έρευνας Ιταμαρ Σίμονσον.
Για να καταλήξουν σε αυτά τα αποτελέσματα, οι ερευνητές διενέργησαν ένα πείραμα σε 110 ομοζυγωτικούς διδύμους (αδέλφια με ταυτόσημο γενετικό υλικό) και 70 διζυγωτικούς διδύμους ίδιου φύλου (αδέλφια που έχουν κατά το ήμισυ όμοιο γενετικό υλικό). Σε αυτούς ζητήθηκε να δηλώσουν τις καταναλωτικές τους επιλογές όσον αφορά συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και ζητώντας τους μεταξύ άλλων να πουν εάν θα ξόδευαν 200 ευρώ σε αγαθά για το σπίτι ή για ένα γεύμα υψηλής γαστρονομίας σε ένα πολυτελές εστιατόριο. Οι ομοζυγωτικοί δίδυμοι εμφάνισαν περισσότερες πιθανότητες να τους αρέσουν τα ίδια πράγματα από τους διζυγωτικούς.
Χωρίς βεβαίως να παραγνωρίζουν τις επιρροές που ασκεί το περιβάλλον στη συμπεριφορά και στις επιλογές, οι ερευνητές εξήγαγαν και ορισμένα συμπεράσματα όσον αφορά την κληρονομικότητα σε άλλες τάσεις που αφορούν οικονομικού χαρακτήρα αποφάσεις. Η επιλογή των συμβατικών και η αποφυγή ακραίων καταστάσεων, η επιλογή μιας εύκολης δουλειάς χωρίς μεγάλη ανταμοιβή σε σχέση με μια πιο ευχάριστη και πιο δύσκολη και η τάση να συμβιβάζεται κάποιος με κάτι που είναι «αρκετά καλό» αντί να επιδιώκει την καλύτερη δυνατή αγορά ή συμφωνία, ήταν πρακτικές που φαίνεται να επηρεάζονται από τα γονίδια.
« Η κληρονομικότητα επηρεάζει πολλά πράγματα τα οποία ακόμη δεν γνωρίζουμε. Πρέπει να διερευνήσουμε περισσότερο τους κληρονομικούς παράγοντες σε σχέση με την καταναλωτική συμπεριφορά. Θα δίσταζα πολύ να πω ότι μπορούμε να προβλέψουμε τι θα αγοράσει ο κόσμος. Πέρα από τη γενετική μας προδιάθεση, πάντα υπάρχουν συγκεκριμένες συγκυρίες που επιδρούν στις αποφάσεις μας » λέει ο δόκτωρ Σίμονσον
"Το ΒΗΜΑ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών