Τιµές-καρµπόν καταγράφονται σε ίδια προϊόντα που πωλούνται στα ράφια διαφορετικών σούπερ µάρκετ. Ο έλληνας καταναλωτής είναι εγκλωβισµένος σε µια αγορά στην οποία κάθε άλλο παρά λειτουργεί ο ανταγωνισµός. Ταυτόχρονα είναι αναγκασµένος να πληρώνει και ακριβότερα σε σχέση µε τους άλλους Ευρωπαίους τα ίδια προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών που πωλούνται στην Ελλάδα. Η έρευνα που έκαναν «ΤΑ ΝΕΑ», µε βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιµών, σε 6 µεγάλες αλυσίδες, είναι αποκαλυπτική και δείχνει ότι ο ανταγωνισµός δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε στην ελληνική αγορά. Εξετάζοντας τις τιµές 29 βασικών προϊόντων,
τα οποία επελέγησαν τυχαία, προκύπτει ότι οι καταναλωτές που θα θελήσουν να τα αγοράσουν µε δυσκολία θα βρουν αξιοσηµείωτες διαφορές στις τιµές ανάµεσα στις έξι αλυσίδες σούπερ µάρκετ. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις οι τιµές είναι ακριβώς ίδιες. Ενδεικτικά, το ψωµί του τοστ συγκεκριµένης εταιρείας στα 3 από τα 6 σούπερ µάρκετ είχε τιµή 2,73 ευρώ, στα δύο σούπερ µάρκετ κόστιζε 2,72, ενώ µόνο σε ένα η διάφορα της τιµής ήταν οριακά υψηλότερη, στα 2,87 ευρώ. Ενα κιλό αλεύρι αντίστοιχα είχε την ίδια τιµή, 1,15 ευρώ, στα 5 από τα 6 σούπερ µάρκετ, ενώ επίσης ένα πακέτο µπισκότα είχε την ίδια ακριβώς τιµή, 1,05 ευρώ, στα 4 από τα 6 σούπερ µάρκετ. Οµως ακόµα και σε είδη που οι τιµές τους δεν είναι ακριβώς οι ίδιες, η διαφορά τις περισσότερες φορές είναι µερικά λεπτά. Το κόστος του καλαθιού Ανάλογη είναι και η εικόνα στο συνολικό κόστος του καλαθιού. Σύµφωνα µε τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιµών του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στις 5 Οκτωβρίου 2010 ένα καλάθι µε 29 αγαθά κόστιζε στην αλυσίδα Carrefour - Μαρινόπουλος 88,91 ευρώ, στην αλυσίδα Μy Μarket 91,14 ευρώ, στην Α-Β Βασιλόπουλος 89,69 ευρώ, στη Σκλαβενίτης 89,49 ευρώ, στην Ατλάντικ 92,85 ευρώ και τέλος στον Βερόπουλο 90,43 ευρώ. Ετσι η διαφορά ανάµεσα στο φθηνότερο και το ακριβότερο σούπερ µάρκετ ήταν 3.94 ευρώ, η οποία ανάµεσα σε 4 αλυσίδες σούπερ µάρκετ µειώνεται ακόµη περισσότερο και φθάνει µόλις το 1,5 ευρώ. Στελέχη του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας εκτιµούν ότι οι ανύπαρκτες ή µικρές αποκλίσεις τιµών σε κάθε περίπτωση κρίνονται αδικαιολόγητες και διερευνώνται τόσο στο κοµµάτι που αφορά τις βιοµηχανίες όσο και στο κοµµάτι που αφορά τις αλυσίδες σούπερ µάρκετ. Επιλογή σούπερ µάρκετ Η ηγεσία του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ελπίζει ότι µε το Παρατηρητήριο Τιµών οι καταναλωτές θα µπορούν να έχουν µια συνολική εικόνα των τιµών και θα µπορούν να συγκρίνουν ώστε να βρίσκουν τις καλύτερες τιµές. Μάλιστα σήµερα οι καταναλωτές µε τις υπάρχουσες πληροφορίες που έχουν µπει στο Παρατηρητήριο µπορούν να βρίσκουν το εύρος των τιµών σε σούπερ µάρκετ αλλά και τις τιµές ανά προϊόν σε κάθε κατάστηµα και µάλιστα ανάλογα µε τη γεωγραφική περιοχή στην οποία βρίσκονται. Ενώ ιδιαίτερα χρήσιµο είναι ότι µπορούν να φτιάχνουν το δικό τους καλάθι για να επιλέξουν το σούπερ µάρκετ απ’ όπου θα κάνουν τις αγορές τους. Πίεση στις επιχειρήσεις Στελέχη του υπουργείου πιστεύουν ότι η λειτουργία του Παρατηρητηρίου θα πιέσει τις επιχειρήσεις να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές στις τιµές τους προς όφελος του καταναλωτή, αφού κανείς θα µπορεί να συγκρίνει πριν αγοράσει. Οµως αυτό δεν µπορεί να αποτελέσει το µόνο φάρµακο κατά της ακρίβειας. Η ενιαία πολιτική τιµών που ακολουθούν πολλές επιχειρήσεις για τα προϊόντα τους αλλά και οι σηµαντικές αποκλίσεις σε σχέση µε τις τιµές ίδιων προϊόντων σε άλλες χώρες της Ευρώπης, που έχουν ως αποτέλεσµα οι τιµές στην Ελλάδα να είναι έως και 30% ακριβότερες, αποτελεί προτεραιότητα της ηγεσίας του υπουργείου και για τον λόγο αυτό τις επόµενες ηµέρες αναµένονται επαφές του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη µε εκπροσώπους των πολυεθνικών εταιρειών. Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός, το ότι πολυεθνικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πολύ µεγάλη δύναµη επιβάλλουν τη θέλησή τους στην αγορά και διαµορφώνουν τις τιµές σε υψηλότερα επίπεδα από άλλες χώρες της Ε.Ε. δεν µπορεί να συνεχιστεί και αυτό αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης ώστε να µειωθούν οι τιµές. Προς την ίδια κατεύθυνση ο υφυπουργός Ντίνος Ρόβλιας επεξεργάζεται αλλαγές σε ό,τι αφορά το καθεστώς των προσφορών σε προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ µάρκετ οι οποίες θα είναι έτοιµες µέχρι το τέλος του χρόνου µε στόχο το όφελος των προσφορών να πηγαίνει στην τσέπη του καταναλωτή. ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ Οι έλληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα τα ίδια προϊόντα απ’ ό,τι οι Ευρωπαίοι, που έχουν µεγαλύτερο µισθό Ολες οι τιµές στο Διαδίκτυο και στο τηλέφωνο ΠΑΡΚΙΝΓΚ, ΚΟΜΜΩΤΗΡΙΑ, συνεργεία αυτοκινήτων, καθαριστήρια και κάθε άλλη υπηρεσία που... αγοράζουν οι έλληνες καταναλωτές µπαίνουν από το επόµενο διάστηµα στο «µάτι» του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας µαζί µε τις τιµές των καυσίµων, των ειδών σούπερ µάρκετ, των διδάκτρων και των φαρµάκων που ήδη υπάρχουν. Μάλιστα, λειτουργεί ήδη και το Παρατηρητήριο Τιµών για κάθε είδους φροντιστήρια, Ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελµατική Κατάρτισης, Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθµούς αλλά και Παρατηρητήριο Τιµών Ειδών Σούπερ Μάρκετ. Στο νέο Παρατηρητήριο θα ενσωµατωθούν σταδιακά και οι τιµές από το παρατηρητήριο των τιµών των καυσίµων καθώς και των διδάκτρων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Η πρόσβαση στο Παρατηρητήριο Τιµών µπορεί να γίνει για τους καταναλωτές µε τρεις διαφορετικούς τρόπους: µέσω της ιστοσελίδας του Παρατηρητηρίου Τιµών, µέσω των ειδικών σταθµών ενηµέρωσης (infokiosk) που θα δηµιουργηθούν σε όλη την Ελλάδα – κυρίως στα αστικά κέντρα – και συνολικά ανέρχονται σε δέκα (σε πρώτη φάση), αλλά και το επόµενο διάστηµα µέσω τετραψήφιου τηλεφωνικού αριθµού.
"Τα ΝΕΑ"
Δευτέρα, Οκτωβρίου 11, 2010
Εγλωβισμένοι σε τιμές καρμπόν οι καταναλωτές
Ετικέτες
Ακρίβεια
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών